Lato w Warszawie

2015-08-20 15:13:38  

W tym roku mniej warszawiaków deklaruje chęć wyjazdu nad Morze Bałtyckie (26,6 proc., dla porównania w zeszłym roku 71,3 proc.),na Mazury (16,4 proc., w 2014 roku (44,1 proc.) lub w góry (12,5 proc, rok temu 43,2 proc.). Coraz częściej mieszkańcy Warszawy i okolicznych miejscowości lato planują spędzić w innym mieście w kraju. Warszawiacy ujawnili również, ile czasu planują poświęcić w trakcie lata na rozrywkę, czy korzystają z bezpłatnych atrakcji przygotowanych przez miasto i jak oceniają ofertę kulturalną Warszawy.

Z badania wynika, że warszawiacy spędzą lato w mieście tak, jak  w poprzednim roku. Zdecydowana większość badanych (80,5 proc.) planuje spotykać się ze znajomymi a częściej niż co drugi warszawiak (55,1 proc.) chce aktywnie spędzać czas wolny  lub korzystać z atrakcji kulturowych przygotowanych przez stolicę (kina letnie, koncerty i nadwiślańskie eventy - planuje je odwiedzić 39,2 proc. badanych). Jako kolejne sposoby spędzania lata w mieście znajdują się: wyjścia do muzeum, na wystawy i do galerii sztuki (32,4 proc.), wyjazdy krajowe (31,9 proc.), wyjścia do teatru (25,4 proc.) oraz podnoszenie swoich kwalifikacji poprzez samodzielną naukę (19,2 proc.). Nowymi planami (w porównaniu do roku ubiegłego) na spędzenie czasu wolnego warszawiaków jest udział w targach, kiermaszach mody i zjazdach foodtrucków (15,5 proc.) oraz festiwalach muzycznych i teatralnych (15,2 proc.). Niemal co siódmy mieszkaniec Warszawy i jej bliskich okolic deklaruje udział w wydarzeniach skierowanych dla najmłodszych (np. poranki filmowe). Warszawiacy coraz chętniej latem wyjeżdżają za granicę i wychodzą na mecze i zawody sportowe (po 14,2 proc. wskazań). Mniej niż 10 proc. badanych deklaruje udział w spotkaniach autorskich i otwartych wykładach jako sposób na spędzenie lata  w mieście.

 

Tegoroczny raport dotyczący lata w mieście poruszył także kwestię spędzania czasu wolnego mieszkańców stolicy bez ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych. Spośród wymienionych w badaniu możliwości spędzania wolnego czasu w Warszawie, zdecydowana większość (niemal 70% respondentów) odpowiedziało, że słyszało o Multimedialnym Parku Fontann na Podzamczu. Częściej znajomość tej atrakcji deklarowali mieszkańcy Warszawy (69,2 proc.), niż mieszkańcy strefy podmiejskiej Warszawy (48,6 proc.).  O kinach plenerowych słyszało 64,6 proc. ankietowanych, siłowniach plenerowych –57,1 proc. respondentów. Mniej niż połowa warszawiaków (45,6 proc.) wie o możliwości grillowania nad Wisłą, 42,6 proc. o koncertach plenerowych w nadwiślańskich klubach a 35,9 proc. o wydarzeniach związanych z 60. Urodzinami Pałacu Kultury i Nauki. O zwiedzaniu muzeów i galerii w ramach darmowych dni odwiedzin słyszało 34,9 proc. respondentów a prawie 1/3 o zajęciach sportowych w klubach nad Wisłą. 32,2 proc. badanych deklaruje, że słyszało o Parku Odkrywców w Centrum Nauki Kopernik, a 31,9 proc. - o festiwalu Jazz na Starówce.

 

Wśród atrakcji, z których warszawiacy mogą bezpłatnie korzystać, hitem okazał się Multimedialny Park Fontann na Podzamczu – odwiodło go 41,1 proc.  osób biorących w badaniu. Zainteresowaniem warszawiaków cieszą się także siłownie plenerowe (które odwiedził niemal co trzeci badany - 28,9 proc.), kina plenerowe pod chmurką (24,7 proc.) oraz grillowanie nad Wisłą (21,2 proc.). Mieszkańcy stolicy chętnie zwiedzali  warszawskie muzea i galerie (13,5 proc.), wybierali się na koncerty plenerowe w nadwiślańskich klubach (12,5 proc.), a 35,9% o wydarzeniach związanych z 60. Urodzinami Pałacu Kultury i Nauki. Co dziesiąty  warszawiak z oferty bezpłatnych atrakcji wybierał Park Odkrywców w Centrum Nauki Kopernik i festiwal Jazz na Starówce. Dotychczas najmniejszym zainteresowaniem mieszkańców Warszawy cieszyły się: festiwal Warszawa Singera   
(4 proc.), letnie plenerowe spektakle Teatru Polonia jedynie  (5,5 proc.) oraz festiwal Strefa Ciszy w Łazienkach Królewskich (6,5 proc.). Z badania przeprowadzonego przez SW Research wynika, że z możliwości spędzania letniego czasu wolnego w bezpłatny sposób korzystają mieszkańcy Warszawy, niż mieszkańcy stref podmiejskich. Być może wynika to z faktu, że osoby mieszkające pod Warszawą muszą przeznaczyć pewną sumę pieniędzy na dojazd do stolicy, wobec czego - w ich opinii - propozycje miasta stołecznego nie są całkiem bezpłatne.

W podziale na miejsce zamieszkania badanych, większy odsetek mieszkańców Warszawy niż mieszkańców strefy podmiejskiej, korzystał z podanych możliwości spędzania czasu wolnego latem. Większy odsetek mieszkańców okolic Warszawy niż samej stolicy wziął udział w koncertach plenerowych nad Wisłą, w festiwalu Jazz na Starówce, festiwalu Strefa Ciszy oraz w letnich spektaklach plenerowych Teatru Polonia.

Jak mieszkańcy stolicy oceniają tegoroczną, bezpłatną ofertę kulturalną ”lato w mieście”? Większość warszawiaków (70 proc.)  zadowolona z atrakcji - przy czym częściej pozytywne oceny wystawiali mieszkańcy stolicy, niż mieszkańcy stref podmiejskich. Prawie połowa badanych odpowiedziała, że darmowych wydarzeń w Warszawie jest za mało. Jedynie co dziesiąty badany zadeklarował za to, że oferta bezpłatnych wydarzeń w Warszawie nie jest dla niego – ponad połowa była odmiennego zdania. Prawie 60 proc. badanych odpowiedziało, że płatne wydarzenia w Warszawie są dla nich za drogie. Co trzeci  respondent (35,7 proc.) uważa jednocześnie, że płatne wydarzenia w Warszawie są ciekawsze niż darmowe. Ponad 40 proc. badanych nie wie, skąd czerpać informacje na temat darmowych wydarzeń w stolicy.

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 31.07-04.08.2015 r. Analizą objęto grupę 401 Internautów w wieku 15-86 lat. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Warszawiaków w wieku 15-86 lat pod względem kluczowych cech związanych  z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.



Podziel się


Pozostałe aktualności

*Lista prezentuje tylko projekty dopuszczone do publikacji przez Użytkowników SW lub Zleceniodawców.