Opis raportu - E-commerce Track - luty 2014

Luty czasem odzieżowych zakupów w niszowych sklepach.

Po dynamicznych zmianach w trendach zakupów e-commercowych pod koniec zeszłego roku styczeń i luty 2014 to czas stabilizacji zachowań zakupowych. Internauci deklarują, że kupują online niemal tyle samo produktów i usług, co miesiąc wcześniej. Stabilne są też sposoby dokonywania tych zakupów - nad przez desktopy kupuje niecałe 60% internautów, a przez urządzenia mobilne - niewiele ponad 10%. To, co obecnie wpływa na zmianę postaw zakupowych to raczej aktualne oferty i efekt sezonowości zakupowej - czyli wzrost zakupów artykułów odzieżowych, zdrowotnych i motoryzacyjnych. W polskim e-commercie wiosna przyszła już na początku roku.

Uderza to, że internauci rzadziej deklarują robienie zakupów w największych polskich e-commerce'ach - na Allegro, Tablicy i w Empiku. To dobra wiadomość dla sklepów z długiego ogona, zwłaszcza dla tych, które specjalizują się w określonych kategoriach produktów (oczywiście obecnie przede wszystkim odzieżowych). Dywersyfikacja rynku jest zawsze dobra dla całego e-commercu, bo pozytywnie wpływa i na politykę cenową i na jakość produktów i usług. Na podstawie powyższych danych można wyciągnąć jeszcze jeden wniosek - internauci chętniej aktywnie szukają różnych produktów w internecie. Dotyczy to zwłaszcza szukania tych informacji na urządzeniach mobilnych (tutaj pozytywny trend utrzymuje się od dwóch miesięcy). To nie jest tak, że częściej szukamy informacji o produktach (nie odnotowaliśmy zmian ilościowych), ale musimy szukac bardziej dokładnie, jeśli częściej trafiamy na strony mniejszych sklepów.

Polscy internauci rzeczywiście są bardziej zadowoleni z zakupów e-commercowych - ogólnie lepiej oceniają sklepy internetowe na wszystkich wymiarach wizerunkowych (w styczniu tego roku byliśmy raczej niezadowoleni z robienia zakupów w różnych sklepach). Największe wzrosty zadowolenia odnoszą sie przede wszystkim do oferty sklepów - jakości oferowanych produktów i informacji o tych produktach. Na razie jeszcze nie wiemy, czy jest to związane z ogólnymi zachowaniami zakupowymi, czy jest to efekt specyfiki online'u.

Osoby zainteresowane raportem zapraszamy do kontaktu

Zobacz inne raporty